onsdag 4. august 2010

Kroner en, kroner to, kroner tre... 10 tips til billigere dagligvarer!

Jeg har tatt en gjennomgang av kontoer og utgiftsposter, og ser at matbudsjettet vårt med fordel kunne vært litt lavere. Jeg trodde egentlig jeg var flink på planlegging av innkjøpt og sånt, men man kan jo alltids bli bedre, kan man ikke?

Jeg har nå brukt flere dager på å lese tips for pengesparing ved handling av dagligvarer, satt opp middagslister (med tilhørende handleliste) for en 5 ukers periode. Da handler vi som normalt en gang pr uke, pluss en ekstra gang for melk, frukt og andre nødvendigheter.

En av de største utfordringene for meg, er nok å følge med på tilbudsaviser og reklamebrosjyrer for å se hva som er billig hvor.... Den uadresserte reklamen har en tendens til å havne rett i pappcontaineren.

Men noen gode sider har jeg da kommet over på min vandring i cyberspace.

http://www.tilbudsweb.no/ er en flott side, med linker til de ulike dagligvarekjedene sånn at man til enhver tid vet hvor man bør handle hva. (Om jeg, når det kommer til stykket, gidder å drasse med meg to barn fra butikk til butikk etter arbeidstid, er et annet spørsmål... men det handler vel om planlegging der også, tenker jeg).

http://www.hvordansparepenger.com/ har også gode tips til sparing, eller rettere sagt; til å få ned forbruket. Her gjelder det ikke bare dagligvarer, men også strøm, boliglån, forsikringer, telefon etc.

Ellers er det haugevis av bloggere som skriver om tema, men det som slår meg, er at mange av tipsene for billigere mat betyr at næringsinnholdet i middagene som serveres reduseres til et minimum. Jeg serverer ikke pasta til barna mine 4 dager i uka, da får jeg heller punge ut litt ekstra. Når det er sagt, er det massevis av flotte blogger også, som tar for seg tema.

Jeg har samlet de tipsene jeg liker best, og tror jeg kan klare å følge i mer enn en uke.



1. Skriv middagslister og planlegg innkjøpene.

2. Handle mat en eller maks to ganger pr uke, og bruk alltid handleliste.

3. Ikke dra i butikken nå du er sulten, da ender du lettere opp med junk og unødvendig snop.

4. Ikke vær for ambisiøs når du skriver middagslister, det harmonerer dårlig med en hektisk barnefamilie-hverdag. Selv har jeg valgt å planlegge 5 middager hver uke, slik at det er rom for forandring i planene. Da er det mulighet for å spise stekte egg på brødskiva når man bare har en halvtime til rådighet før poden ska på fotballtreninga og du må være sjåfør.

5. Følg med i tilbudsavisene, og handle inn større parti når det er tilbud på noe dere bruker ofte.

6. Kjøp billigmerker som FirstPrice, Extra etc. der det lar seg gjøre. Noen av disse smaker faktisk veldig godt!

7. Kjøp frossen mat, f eks kyllingfilet. Det er vesentlig billigere enn den ferske, og smaker godt.

8. Hjemmebakte brød! Selv for en kone hvis bakeevner står med negativt fortegn, er det mulig å bake brød med de nye halvfabrikatene og melblandingene som har kommet. En pakke med Kornbrød gir 2 brød og koster 11 kroner. Et kjøpbrød fra butikken koster nærmere 30. At kornbrødet i tillegg metter bedre, kan bare legges til regnestykket.

9. Sjekk Europris og andre billigkjeder etter vaskemiddel, tøymykner etc. Jeg kjøpte nylig en tøymykner fra Europris til kr 10, så om den funker like bare som Blenda sin, vet jeg hva jeg velger.

10. Har du ikke fryseboks eller fryseskap, bør du investere i det. Det lønner seg helt klart i lengden!



Har du noen gode tips? Jeg er alltid på jakt etter flere!

2 kommentarer:

  1. Hihi, dette innlegget kom passende altså! Jeg satt akkurat å tenkte på å sette opp en 5 ukers meny... litt fordi jeg rett å slett er for dårlig til å finne på middager... litt for at vi trenger å bli litt mer alsidige i matveien... og også for å gjøre handlingen lettere... og billigere! Har ikke lyst til å legge ut den 5 ukers planen din også vel? Trenger litt tips til middager nemlig... så kan jeg se hva jeg kan få til med spanske matvarer liksom! Hihi, for er helt klart ikke like lett å handle her nede... må hit og dit på ulike butikker for å finne det jeg vil ha! OG to barn i varmen... gjør det ikke lett gitt! Tenkte også at 5 middager i uken var greit.. for jeg tenker at i helgene kan man ta litt ting etter hva man har lyst på liksom!

    SvarSlett
  2. Når jeg får ånden over meg så lager jeg middagsplan for en uke eller to framover. Veldig kjekt å slippe å komme hjem om ettermiddagen og begynne å tenke "hva skal vi ha til middag i dag".

    Vi var i Italia tidligere i sommer, ved Gardasjøen - vakkert! Grei leiepris for en ok leilighet. Det som trekker penger er all spisinga på restauranter. Med litt planlegging kan man ordne mange av måltidene selv, ha med påsmurte baguetter og spise på en benk eller på stranda osv.

    Og du, postkasseskoa mine er ikke formet som to små postkasser, altså. DET hadde i grunnen vært litt kult. ☺

    SvarSlett