mandag 26. juli 2010

Krimhelter!

Jeg kan likegodt innrømme det med det samme. Jeg elsker krim! Jeg leser mye annet også, men krim er bare så herlig avslappende.

Jeg liker spenningen, at jeg nesten ikke klarer å legge fra meg bøkene på kvelden, og jeg liker særlig de seriene hvor man følger en hovedperson gjennom flere bøker.

Denne sommeren har jeg lest Liza Marklund-serien. Dvs jeg har ikke lest alle bøkene enda, men jeg holder på. Dommen så langt, er at jeg liker bøkene greit nok, men Annika Bengtzon som hoveperson fenger meg ikke helt. De er bra, men ikke de beste. Men hvem vet, kanskje jeg endrer oppfatning innen jeg har lest alle bøkene?!

Bøkene er ihvertfall lettleste og har spennende og varierte plot.



På en ferie i vinter leste jeg et par bøker av Johan Theorin.
Svenske Theorin skriver på en måte jeg sjelden har lest før. Han kombinerer tradisjonell krim og "spøkelseshistorier" på en måte som gjør at det nesten er litt skummelt å lese bøkene hans.

Så langt jeg har forstått, er det planlagt 4 bøker i samme serie, som alle omhandler øya Øland, hvor Theorin selv har vokst opp. Hver av bøkene er knyttet til en bestemt årstid og hvordan årstiden preger naturen og livet på Øland.

Jeg har lest "Skumringstimen" og "Nattfokk", men nå har hans tredje bok "Blodleie" kommet ut, så jeg får sette den opp på ønskelista mi.

Kun en av hovedpersonene har gått igjen i begge de første bøkene, og det synes jeg trekker litt ned, men ikke nok til å la være å lese bøkene. Det er bra lesing, og du får garantert en god opplevelse!


En av mine største favororitter for tiden, er Camilla Lackberg.
Jeg har lest serien fra perm til perm, og venter nå bare på å gå igang med den siste, "Fyrvokteren" så snart jeg er ferdig med det jeg leser nå. Jeg pleier å vente til bøkene kommer i Pocketutgave, ettersom det rett og slett er mye billigere, samt mye lettere å drasse med seg på reise etc., men i dette tilfellet vet jeg virkelig ikke om jeg klarer å vente så lenge.
Hos Camilla Lackberg følger vi politibetjenten Patrick og det som etterhvert blir hans journalistkone Erika gjennom hele etableringsfasen med bryllup, barnefødsler, tilværelsen som småbarnsfamilie etc, samtidig som både Patrick og Erika, hver på sine måte ut fra sine yrker, er med i selve krimhandlingen da.
Personlig har jeg Lackberg som en svensk favoritt etter Stieg Larsson.
Og helt tilslutt da; sjefen sjøl! Ingen skriver krim som Jo Nesbø. Ingen!
Og i motsetning til Marklunds` "Bengtzon" og Lackbergs` "Patrick og Erika", er Harry Hole langt fra noen A4-kjernesunn familiemann.
Men det gjør ikke bøkene noe dårligere, snarere tvert imot.
Han har vanvittig gjennomarbeidene plot og bøkene er overraskende helt til siste slutt.
Den beste av alle og jeg nekter å tro at vi har sett det siste til Harry Hole etter å ha lest "Panserhjerte" nå i sommer.
Har du ikke lest Jo Nesbø enda, har du mange timers veldig god lesing foran deg. Start på begynnelsen av serien og bare kos deg fremover. Det blir bare bedre og bedre!
Hva leser du?
Hvilke krimserier liker du?
Hva vil du anbefale til andre?

3 kommentarer:

  1. Harry ruler;) Mine favorittbøker er Jo Nesbø sine. Panserhjerte ligger på nattbordet, jeg har bare ikke funnet overskudd til å begynne på den enda. Disse tre barna mine holder meg jo mye våken om natta, så jeg sover når jeg kan. Men når de blir store skal jeg angripe bokhylla med stor leselyst og pløye meg igjennom haugevis med bøker jeg har handlet gjennom noen år.

    Jeg liker Unni Lindell sine, også. Absolutt å anbefale. De har jo blitt filmatisert, også. Men bøkene er best;)

    Håper du har en fin dag, snuppa:)

    SvarSlett
  2. Så bra at medisinene funker!! Må si de er en deilig redning noen ganger! Jeg har heldigvis ikke trengt så mange kurer, men da brystbetennelsen satt inn som værst, da var de virkelig en redning!
    Camilla Leckeberg er neste på listen her også... må bare lese ferdig den siste av Dan Brown først... og kveldene er litt trøtte om dagen, slokner om jeg bare prøver å åpne en bok, så når nattesøvnen er litt bedre på plass, da skal jeg lese mer også!!!

    SvarSlett
  3. Heia!

    Hyggelig at du vil følge bloggen min. Har ikke vært så aktiv i sommer, men får skjerpe meg til høsten.
    Ser at du har lest Johan Theorins Nattefokk. Venter på den i posten nå. Gleder meg til å lese den. Liker at han blander inn spøkelseshistorier.
    Hvis du liker å lese krim kan du kanskje lese boka mi. Dødssynd av Anette Moe. Den fokuserer mer på psykologien bak råskapen. Mottar gjerne både ros og kritikk dersom du bestemmer deg for å lese den. Jeg har mye å lære når det gjelder å skrive, og ønsker tilbakemeldinger.
    Ha en god dag!

    Anette Moe

    SvarSlett