mandag 9. august 2010

Ny bok: Nobels testamente.

Ble ferdig med Arne Dahl's "Mørketall" igår kveld, og har vært på biblioteket idag for å plukke opp noen nye bøker. Har fortsatt en uke igjen av sommerferien, og det skal brukes godt.

Jeg skal komme med en lengre dom over Mørketall etterhvert, jeg må bare la den synke litt først.
I mellomtiden går jeg tilbake til Annika Bengtzon og mannen hennes Thomas, og tar opp tråden der jeg slapp den for noen uker siden. Til å begynne med var jeg ikke helt fan av Liza Marklunds bøker, men det har kommet seg betraktelig, så jeg gleder meg til å gå igang med denne i kveld:



Bokkilden sier om Nobels testamente:

En morder i aftenkjole tar seg ubemerket inn på Nobelfesten i Stockholms Stadshus. På dansegulvet i Gyllene Salen skyter hun Nobelkomiteens leder Caroline von Behring rett i hjertet. Annika Bengtzon dras ufrivillig inn i dramaet - ikke som journalist, men som vitne. Livet hennes blir kaotisk - ektemannen Thomas blir ansatt i Justisdepartementet, familien flytter, vennene svikter og jobben trues.


Gjennom sin nye nabo, forskeren Ebba Romanova, får hun adgang til en for henne fremmed verden; vitenskap og legemiddelindustri. Plutselig befinner Annika seg midt i en voldsom historie med terror og død som utspiller seg gjennom århundrer. Hvor enn Annika leter, finner hun sporene etter samme mann; Alfred Nobel - den ensomme og ulykkelige industrimagnaten som etterlot seg en arv - og som nå hylles av hele verden.


Til slutt innser Annika hvor hun kan løse gåten: i Nobels testamente.


Nobels testamente er den sjette, frittstående romanen om Annika Bengtzon


..............


Nå er det forøvrig to små barn som har satt seg fast i lavaen under spisebordet og trenger hjelp til å komme seg løs fra (jeg siterer): Den skrekkselige vulkukanen, så Annika Bengtzon for klare seg selv på stuebordet inntil det er kveld i trollheimen.


2 kommentarer:

  1. Jeg har akkurat begynt på "Hjemkomsten" av Viktoria Hislop, foreløpig går det treigt.
    Har tatt vare på den tørkerulllappen, ja. ☺

    SvarSlett
  2. He he, håper du fikk reddet dem ut av lavaen!
    Kos deg videre med Marklunds bøker!

    SvarSlett